Kolínský dóm |
Celková délka chrámu je 144,58 m, šířka 86,25 m, výška věží 157 m. Střední loď je 119 m dlouhá a přes 45 m široká. Do chrámu by se vešlo 4000 lidí. Plocha všech oken je 10.000 m².
O staviteli kolínské katedrály se dochovalo několik pověstí. Snad v každé z nich jde o sázku nebo zápas o duši mezi stavitelem katedrály Gerhardem z Rile a samotným ďáblem. A každá může mít i několik odlišných verzí. Tady jsou alespoň dvě z nich.
Kolínský dóm z jihu |
Západní část z jihu |
Jižní portál |
Nejstarší část dómu, dokončená do roku 1300, je ta východní s chórem zakončeným polokruhovou apsidou s věncem sedmi kaplí. Je to asi jedna třetina celkové délky chrámu. Tehdy byla postavena i první podlaží hlavních západních věží. Nedokončené věže byly spojeny s východní částí nízkou dlouhou budovou.
Celá příčná loď s jižním i severním portálem a všechno ostatní směrem na západ včetně soch na portálech bylo dokončeno až v polovině 19. století v novogotickém slohu.
Západní věže |
Fiála |
V západním průčelí jsou tři portály. Uprostřed hlavní, nalevo portál Tří králů a napravo Petrův portál.
Střední portál je 28 m vysoký a přes 9 m široký. V tympanonu nad dveřmi středního portálu jsou zobrazeny výjevy ze Starého a Nového zákona. Pod ním na středním sloupu stojí Panna Marie s dítětem, vytvořená okolo r. 1880. Po stranách portálů pak stojí biblické postavy.
Západní průčelí dómu s hlavním portálem |
Jihozápadní věž |
Hlavní portál |
Biblické postavy na hlavním portálu |
Pohled od jihovýchodu |
Východní pohled |
Pohled od Rýna |
Křížení ze severovýchodu |
Krajní loď |
Boční loď |
Hlavní loď |
Střední příčná loď |
Křížení |
Katedrála má dvoje varhany. Nové z roku 1998 v hlavní lodi a menší varhany umístěné na boku příčné lodi, které byly vyrobeny po roce 1948. Okna kolem východního chóru jsou většinou ze 14. století. Vitráže oken zničené za 2. sv. války byly nahrazeny bezbarvým sklem a až v roce 2007 byly osazeny novými barevnými.
Průhled do hlavní lodě |
Varhany v příčné lodi |
Okno z r. 1509 |
Průhled na hlavní varhany |
Průhled do hlavní lodě |
V kryptě pod chórem je pohřbena řada arcibiskupů. Interiér chrámu je vyzdoben mnoha uměleckými objekty a předměty. Mezi to nejvzácnější patří například Gerův kříž (okolo r. 970), schránka ostatků Tří králů (Nikolas von Verdun), triptich "Oltář patronů města" (Stephan Lochner), koberec od Petera Paula Rubense nebo milánská Madonna (okolo r. 1290). Mnoho předmětů se nachází v pokladnici dómu.
Krypta |
Oltář „Ozdobené Madony“ |
Křížová cesta, 3. zastavení |
Křížová cesta, 13. zastavení |
Velký sv. Martin |
Sv. Andreas |
V Kolíně je kromě gotických staveb také dvanáct románských kostelů. Od katedrály jsou vidět dva. Velký sv. Martin (Gross St. Martin), postavený mezi roky 1151 až 1240, je nápadný svou typickou věží se čtyřmi rohovými věžičkami, a sv. Andreas, který stojí jen několik desítek metrů odtud, byl dostavěn na začátku 13. stol. a v 15. století doplněn gotickým chórem.
Budova Filharmonie |
Radnice |
Na leteckých záběrech ční katedrála vysoko nad okolní zástavbou. Stojíme-li vedle ní, máme dojem, jako by okolní zástavba byla nalepená příliš blízko. Hned za katedrálou stojí velká budova Filharmonie a vedle Římsko-germánské muzeum.
Z mostu přes Rýn míří na katedrálu železniční trať a těsně před ní zatáčí na Hlavní nádraží, které se rozkládá těsně vedle katedrály. Po stranách trati, jako čestná stráž pro přijíždějící vlaky, stojí dvě jezdecké sochy. Vlevo císař Vilém II., vpravo jeho otec Friedrich III.
Dóm na nádraží |
Vilém II. |
Friedrich III. |
Hlavní nádraží |
Katedrála v roce 1840 (Wilhelm von Abbema) |
Kolínský dóm před dostavbou r. 1824 |
V roce 1560 se stavba na 300 let zastavila. Z vnějšku sice vypadala nedokončeně, ale uvnitř byla bohatě vybavena, aby byla důstojným místem arcibiskupské katedry.
V roce 1794 vtáhla do Kolína revoluční vojska a arcibiskup musel uprchnout. Chrám pak sloužil k různým účelům, třeba i jako skladiště.
V roce 1801 byla katedrála opět vysvěcena.
Až v 19. století v roce 1842 se začalo s dostavbou a v roce 1880 byl dokončený chrám vysvěcen.
Katedrála je velkolepá, obrovská a obdivuhodná. Přesto na první pohled působí trochu omšele a opotřebovaně. Není divu, když na to ohromné množství pilířů, žeber, věžiček, chrličů a dalších kamenných ozdob působilo průmyslové ovzduší minulého století. Na obnově a opravách se neustále pracuje. Přímo pod chrámem, dá se říci ve sklepě, je restauratérská kamenická dílna, kde renovují nebo dělají kopie toho, co hrozí upadnutím nebo rozpadnutím. Tenhle podnik se nemusí obávat krachu. To, co dělají, je přímo sysifovská práce. Když opraví kolem dokola všechno co je potřeba, můžou začínat vždycky znova a znova.
Snad každému Čechovi, který uvidí kolínskou katedrálu na vlastní oči, se vybaví otázka - může ta naše krásná svatovítská téhle konkurovat? Samozřejmě, že ano. Vždyť je naše. A víte, že z té naší promlouvá historie několika slohy? Vedle hlavního gotického a novogotického je to sloh renesanční a barokní na vrcholu hlavní věže.Přibližné srovnání velikostí kolínské a pražské katedrály. Věže kolínské jsou o 60 m vyšší než velká věž pražské. |
Informace (2008):
Otvírací doba:Pozor - Na území města Köln je zóna životního prostředí, neboli Umweltzone. Každé auto musí být označeno ekologickou známkou (Feinstaubplakette, Umweltplakette), jinak hrozí pokuta a trestné body. Podívejte se na více informací.
Parkování:
Nejjednodušší a nejpohodlnější je ve spoustě parkovacích domů. Najít volné místo v ulicích je jako v jiných velkoměstech problém.
Okolo 4000 parkovacích míst v ulicích vnitřního města je označeno červeně. Zde je možné parkovat po zaplacení v parkovacím automatu každou započatou půlhodinu za 0,50 € (maximálně 3 € na celých 24 hodin), o víkendech a svátečních dnech zdarma. (Pozor na modře označené zóny v okolí Kölnareny, tam se platí i o víkendech.)
Parkovací domy v blízkosti kolínského dómu: